LOGO

 

سلام دوستای شاپرکی 

این مقاله رو براتون ترجمه و خلاصه کردم تا بهتر بتونین مشتریتونو بشناسین و قبل از اینکه خدای ناکرده تو دردسری بیافتین که آرزوی خلاصی از اونو داشته باشین مشتریتونو بهتر بشناسین و اگه تو دردسر افتادین چه کنین. :)

همه ماها تابحال مشتریانی داشتیم که بیشتر از سودآوری، برامون دردسر و استرس و ناراحتی ایجاد کردن. لازم نیست به همه مشتریانی که براتون میاد حتما بله بگین. خب حالا نشونه های یه مشتری پر دردسر چیه؟ برای بیشتر دونستنش به ادامه مطلب برید و خوشحالم می کنین نظر بذارین. :) و البته این مقاله با دخل و تصرف شاپرکیه! :)


1. من سعی کردم این کارو خودم انجام بدم، اما ...

این جمله آشناس نه؟ میدونم برای خیلیا هست. این جمله نشون دهنده یه آدم ترسیدس. این آدما خودشون خواستن که کارو انجام بدن اما دیدن نمی تونن. حالام حس می کنن خودشون در باطن توانایی انجام این کارو دارن و احتمالا فک می کنن بخاطر کمبود وقت بهتره کارو بدن به یه نفر دیگه که انجامش بده والا خوشون استادن! 

از طرف دیگه، این طور مشتریا، در باطن میدونن چی میخوان بنابراین به هیچ چیز دیگه ای راضی نمی شن. خب این مسئله باعث دو احساس در طراح میشه:

اولا: همش احساس بدی دارین چون باید در مقابل عقاید بد اونها سکوت کنین!

دوما: وقتی پروژه رو انشالله بعد 120 سال تموم کردین از نتیجه به هیچ وجه خودتون راضی نیستین. چون عقاید مشتری همه جا هست و کار اونی که میخواین و شایستس باشه نیست.

راه حل: خیلیا ممکنه از اول خب با این نوع مشتری کار نکنن. ولی خب اگر از کارتونم راضی باشن به همه درباره شما میگن. میدونین چرا؟ چون کاری رو انجام دادین که اونا با توجه به همه تلاشهاشون نتونستن. اگه ریسک این نوع پروژه ها رو قبول کردین باید به هر نحو ممکن به صورت کاملا صریح و مشخص تمام جرئیات پروژه رو و اونی که مشتری مد نظرشه ازش بخواین. (تا میشه!) اونایی که از این نوع مشتریا داشتن میدونن خیلیاشون تا دلتون بخواد بی میلن برای اینکه لطف کنن و نظرشونو بگن. خب در این موارد وظیفه طراح محترم پاچه خواری می باشد! هههههه خب باید کمی چرب زبانی نمایید! بدونین ارزششو داره وگرنه تا ابد باید طرح بزنین و هی ایشون کلمه زیبای "نه، دوست ندارم" رو تا دلتون بخواد حواله می نمایند. 

2. تاریخ اتمام مشخصی نیست...!

در نگاه اول، پیش خودتون میگین به به یه پروژه بی دردسر و راحت دستم اومد. مراقب باشین! این جمله نشون میده مشتری در تعهدی واقعی نسبت به پروژه نداره. و بدونین مشتری که البته دور از جون شما! گلوتون رو برای اتمام پروژه فشار میده خیلی بهتره تا اونی که سال و ماه یه بارم جواب تلفن و ایمیلاتون رو نمیده. این طولانی شدن در خیلی موارد باعث میشه مشتری پروژه رو رها و ترک کنه و خب البته برای پرداخت به شمام ناپدید میشه!

خب اگه مشتری تعهد کامل نسبت به پروژه داره ولی نگران تاریخ اتمام اون نیست پس قضیه خوبه دیگه؟ خب نه لزوماً. زمان طولانی پروژه این ندا رو به مشتریتون میده که هر زمان خواست آزادانه میتونه افکارشو تغییر بده بدون اینکه به اعصاب خودش فشاری بیاره! خب طراحان محترم به نظرتون نتیجه چیه؟؟ بله درسته. میتونه به تغییرات بی انتهای کارتون منجر بشه که سوددهی اون پروژه رو منحل میکنه و تو خود حدیث مفصل بخوان!

راه حل: اگه مشتری نسبت به پروژه متعهد نیست آهسته قدم بردارین. در اغلب موارد ترک کردن پروژه به نفع شماست. اگه مشتری متعهده، مجبورش کنین برای پروژه تاریخ اتمام بذاره. این کارو مودبانه انجام بدین ولی روش مصر باشین. باید بدونن این به نفع خودشونه. 

یه نفر بهم گفته که باید ....

مراقب جمله های از این قبیل باشین! مثلا اینکه دوستم بهم گفته باید یه دیزاینر برات لوگو طراحی کنه. این جمله ممکنه بیخطر باشه و غالبا هست اما ممکنه نشونه ای باشه برای اینکه مشتری دقیقا نمی دونه چی میخواد. این افراد غالبا مرتب پروژه رو دوست ندارن و یا این که در وسط راه نظرشونو ناگهانی عوض میکنن. 

راه حل: پاسخ این موقعیت میتونه آموزش زیاد مشتری باشه. خیلیییی براشون توضیح بدین که قراره چه کاری براشون انجام شه- شما قراره چی کار کنین و همینطور اونا قراره چی کاری انجام بدن تا پروژه با موفقیت همراه باشه. از طرفی دیگه تا میشه ازشون اطلاعات بگیرین که چی تو ذهنشون هست. اگه بتونین به خوبی اونها رو مدیریت کنین مشتریی دارین که تا ابد مشتریتون میمونه و چون بهتون اعتماد میکنه دستتون رو باز می ذاره. :)

ادامه دارد...



آخرین مطالب

 
» جرایم در تایپوگرافی ( دوشنبه ۱ شهریور ۱۳٩٥ )
» تبادل لینک با شاپرک دیزاین ( جمعه ۱٦ آبان ۱۳٩۳ )
» معرفی ویژگی Transform Selections فتوشاپ ( پنجشنبه ۱٥ آبان ۱۳٩۳ )
» معرفی وب سایت PSD Covers ( سه‌شنبه ٢٩ مهر ۱۳٩۳ )
» تمپلیت آماده طراحی قالب بندی وب سایت ( یکشنبه ٢۱ مهر ۱۳٩٢ )
» بیشتر از 40 فایل لایه باز پی اس دی برای ارائه بهتر پورتفولیو ( چهارشنبه ٢٥ اردیبهشت ۱۳٩٢ )
» خلق تصاویر Duo-Tone ( دوشنبه ۱٤ اسفند ۱۳٩۱ )
» پاسخ به برخی سوالات ( سه‌شنبه ۱٤ آذر ۱۳٩۱ )
» رنگ شناسی - معرفی وب سایت کاربردی در تشخیص و استفاده رنگها ( یکشنبه ٢٢ امرداد ۱۳٩۱ )
» آموزش تایپوگرافی زیبای دایره ای ( سه‌شنبه ۳ امرداد ۱۳٩۱ )